RSS

Frivilligheten – Til nytte for hele samfunnet

20 okt

Facebook-utfordringen handler denne gangen om 6 ord: Mobbing, Natur, RKH, sprangridning, NAV, inkludering

Frivillighet er så mangt. Her er lading av telefon på gang under en leir for ungdom i sommer.

Frivillighet er så mangt. Her er lading av telefon på gang under en leir for ungdom i sommer.

Har du noen gang følt engasjementet sitre i kroppen? Kjent at dette brenner jeg virkelig for. Det har jeg gjort mange ganger. Engasjement har vært en del av livet mitt fra vi hadde tombola utenfor butikken på Gamnes og på fergeleiet på Stornes, alt til inntekt for Redd Barna. Det var ikke mange kronene vi samlet inn, men det var stor stas å få diplom og bilde i Harstad Tidende.

Den aktiviteten jeg har brukt mest tid på i livet mitt er nok Røde Kors Hjelpekorps (RKH), og jeg har sett mange engasjerte sjeler som har vært innom dørene. Enten for å lære mer om hvordan man ferdes i guds frie natur, for å lære ledelse og/eller for å bli dyktige på førstehjelp. For noen varer engasjementet livet ut, og for noen stopper det opp etter et par-tre år. Men det jeg ser er at selv om engasjementet stopper opp har organisasjonen fått sådd noen frø. Det er ikke rent få ungdommer som har fått sin opplæring og motivasjon i Røde Kors som har endt opp som sykepleiere, leger eller i ambulansetjenesten. For å nevne noe.

For meg er det ingen tvil om at engasjement er viktig. Både for den som er engasjert, men engasjement er også en viktig samfunnsbygger. Hva hadde vel landet vårt vært uten frivilligheten? Sannsynligvis veldig fattig. Heldigvis er det mange som følger på. Noen satser på ski eller fotball som sin store lidenskap, noen driver med sprangridning og noen satser på politikken. Felles i alle engasjement i frivillige organisasjoner er at vi finner en stor og viktig bredde, der noen blir dyktige og tar kunnskapene sine videre ut i arbeidslivet, mens andre avslutter i ung alder.

Men hva er det som gjør at så mange mennesker bruker av sin egen fritid, uten betaling, år etter år? Jeg tror det handler om livsglede og at det er GØY. Det handler om at man finner en arena der alle kan være med. Om å finne et fellesskap sammen med likesinnede og å finne plassen sin i samfunnet. Et sted der samhold kan avløse mobbing. Og ikke minst å finne et sted der man kan oppleve mestring eller inkludering.

Jeg har valgt å fokusere på de positive sidene med frivilligheten. Nettopp fordi jeg gjennom nesten 30 år som frivillig har opplevd mye positivt, jeg har lært utrolig mye og møtt en haug med trivelige mennesker. Det er ingen høgskoler, universitet eller barneskole som kan måle seg med lærdommen jeg har fått som frivillig. Jeg sier ikke at skole og utdanning ikke er viktig, for det er det definitivt, men det jeg har lært har vært et uvurderlig supplement som har åpnet dører for meg. Tenk om vi kunne tilføre den samme kunnskapen til dagens jobbsøkere eller langtidssykemeldte. En hver jobbsøker trenger mer kompetanse og aktivisering og viktige punkter på CVen. Det samme med langtiddsykemeldte eller andre som har falt ut av skole og arbeidsliv, de trenger en sosial arena. Samfunnet har mange uløste oppgaver som mange av de som er under NAVs vinger kunne tatt tak i. Både for egen del og for samfunnets del. Joda, det gjøres i dag. Men gratis frivillig arbeid mot økt kompetanse gjør det lettere å nå flere 🙂

For det er vel i bunn og grunn det det handler om for de fleste av oss: Å tilhøre noe, å føle at man mestrer noe og å føle at man blir sett. Det er i hvert fall viktig for meg…

 
3 kommentarer

Skrevet av den 20. oktober 2013 i politikk

 

Stikkord: ,

3 Svar til “Frivilligheten – Til nytte for hele samfunnet

  1. Anders Kittelsaa

    20. oktober 2013 at 19:00

    Helt enig Trond, bra skrevet

     
  2. Mette

    24. oktober 2013 at 21:36

    Fantastisk. Det engasjementet du viser, og har gjort i såå mange år. Takker på vegne av meg selv, og håper jeg kan tilstrebe meg å bli litt flinkere. Uten frivillighet som din, ja hvor hadde vi vært som samfunn da?? Fantastisk!!
    Takk

     
  3. Trond Henningsen

    24. oktober 2013 at 21:48

    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg hadde nok ikke vært så lenge i det frivilige livet dersom det ikke hadde vært både gøy, meningsfullt og selvutviklende. Og vi er heldigvis mange 🙂

     

Legg igjen en kommentar

 
